Eagle X KiCad

Wojta
Příspěvky: 155
Registrován: 22 črc 2017, 16:39
Reputation: 0

Eagle X KiCad

Příspěvek od Wojta » 03 bře 2019, 21:17

S výběrem softwaru pro návrh DPS se snad setkal už každý. Běžnému bastlíři je dostupná pořádná kupa programů ale kdo se v tom má vyznat... Proto jsem se (na podnět BlindP) rozhodl dát dohromady takové porovnání dvou asi nejvyužívanějších, Eaglu a KiCadu. A předem varuji, já si KiCad zamiloval takže tohle porovnání bude možná trošku víc směřované ke KiCadu, tak to berte s nadhledem ;)

Základní srovnání

Nejdříve asi stojí za to porovnat základní, ale hodně důležité aspekty.
Eagle je v základní licenci zdarma, může ho používat každý ale pouze pro nekomerční užití. Také má ve verzi zdarma mnohá omezení . Lze vytvořit pouze dva "listy" schémat (projekty se často kouskují na více listů aby byly přehlednější, často se taky jen na jeden list nevejdou), uživatel může mít na DPS pouze dvě signální vrstvy a maximální plocha DPS je 80cm2. Možná se to nezdá jako moc velká omezení, pro běžného bastlíře asi ani nejsou, ale co kdyby se náhodou ten běžný bastlíř rozhodl vytvořit něco co chce v budoucnu prodávat? Nebo potřeboval udělat větší desku? Už musí autodesku platit za licenci. Když ale nechce platit často nesmyslné měsíční poplatky má i druhou možnost, KiCad.

KiCad je také zdarma, narozdíl od eaglu ale bez jakýchkoliv omezení. Neexistují omezení na plochu, počet listů, dokonce ho lze používat i komerčně. K tomu je KiCad open source (jeho kód je veřejně dostupný) a multiplatformní (Mac, Linux, Windows). Díky tomu je i velmi dobře a rychle aktualizovaný.

Workflow, aneb velký šok

Poměrně velkého šoku se možná dostane uživatelům při samotné práci s programy. Základní okno je prakticky stejné, u obou programů uživatel vytvoří projekt a v něm schéma. Pak už se ale oba programy poměrně rozcházejí.

Jako + pro KiCad, v základním okně projektu jsou dostupné různé kalkulačky pro návrh DPS a nástroje pro převod grafiky na objekty DPS, rozhodně velmi užitečné.

Obrázek

V eaglu si uživatel vytvoří projekt, schéma a začne do schématu sázet součástky. Součástky jsou do eaglu importované v knihovnách. Funguje to velmi jednoduše, každá knihovna obsahuje nějaké součástky, každá součástka se potom skládá ze symbolu (to co se umístí do schématu) a pouzdra (to co se umístí na desku), symbol a pouzdro jsou svázané. Na jednu stranu je tohle řešení primitivní a funkční, na druhou stranu často vzniká dost velký guláš. Knihovny jsou v Eaglu pojmenované dost chaoticky (např. RCL), vyhledávání v knihovnách mi nikdy nešlo a nefungovalo a mnoho knihoven v sobě má duplicitní součástky. Uživatel tak třeba najde tři knihovny s rezistory. Tím že je ale v eaglu symbol svázaný s pouzdrem, má každá knihovna pro rezistor třeba jiné pouzdro. Moc tomu nepřidává to že v knihovnách Eaglu se často nevyskytují moc moderní nebo i ty známější součástky, pak je uživatel nucen hledat nebo kreslit vlastní knihovny a součástky importovat. Také mě na eaglu ničí potřeba pořád využívat myš (skoro na nic nejsou klávesové zkratky) a doslova stupidní řešení přesouvání skupin komponent. Jedno takové plus pro eagle je že má konzoli, dá se s ní dělat hodně věcí ve schématu i u návrhu DPS, KiCad ji bohužel nemá.

Každopádně když už má uživatel schéma hotové, stačí kliknout na tlačítko které ho přepne na desku a je hotovo.

V KiCadu je všechno hodně jinak. Knihovny jsou kompletně oddělené, existuje tedy knihovna ve které jsou symboly, knihovna ve které jsou pouzdra a knihovna pro 3d modely (o těch později). Součástky v těchto knihovnách spolu ale nijak svázané nejsou. Když tedy uživatel tvoří schéma, nehledí na to jaké pouzdro má daný čip, kondík nebo rezistor mít. Pro rezistor prostě existuje jeden symbol rezistoru a ten taky umístí do svého schématu. Musím říct že knihovny KiCadu mi přijdou výrazně líp uspořádané, jsou aktualizované každý týden a vyhledávání funguje perfektně. Zatím jsem neměl potřebu jakoukoliv součástku tvořit nebo hledat knihovnu (dělám s KiCadem kolem 2 let).
Narozdíl od eaglu jde v KiCadu udělat skoro vše pomocí klávesových zkratek, skupiny komponent se přesouvají tak jak by člověk očekával a tohle všechno hodně zlepší efektivitu návrhu. Velká změna přijde když uživatel dokončí své schéma. Součástky se nečíslují samy (jako v eaglu automaticky R1, R2...) ale je nutné "anotovat schéma" aby se očíslovaly.

Když už jsou komponenty očíslované, musí se jim přidělit pouzdra. Vše je kompletně na uživateli, dostane seznam součástek a sám jim přidělí pouzdra. To je to krásné na KiCadu. Mnohé procesory se dají sehnat třeba ve 4 pouzdrech, v eaglu by bylo nutné mít pro každé pouzdro součástku, zde se pouze rozhodnu jaké pouzdro bude součástka mít.
Poté stačí kliknout na ikonku pro vytvoření DPS a vše se samo provede.
Ve starších verzích KiCadu se musel generovat tzv. netlist který se pak importoval do editoru DPS, to se teď děje kompletně automaticky.

Obrázek

Návrh DPS

Návrh DPS tolik rozdílný není, v obou programech naskáčou součástky na desku, uživatel je rozmístí a propojí. Chyták je v tom že KiCad nevygeneruje obrys desky sám. Je nutné si jej nakreslit na vrstvě Edge.Cuts. Další chyták je že KiCad nemá přednastavené tloušťky spojů. Tedy má, ale jen jednu. Je tedy nutné skočit do nastavení projektu a vyplnit si vlastní šířky spojů které chce uživatel v projektu používat. U návrhu DPS pro mě zase KiCad vyhrává. Opět má spoustu klávesových zkratek a spousta věcí je v něm o tolik lehčí. Například vylitá země (či jakýkoliv spoj) má svůj vlastní nástroj se spoustou možností kde si uživatel rovnou vybere jaký spoj ("NET") chce vylít. Ne jako v eaglu kde se musí vytvořit polygon který se poté přejmenuje na název spoje. Další věc která je úžasná je možnost srovnání součástek. KiCad umožňuje vyrovnání součástek podle stran, středů, jejich rovnoměrné rozmístění nebo dokonce vytvoření různých polí a útvarů součástek. To vše nativně, nikoliv za pomoci dodatečných skriptů.

Obrázek

Eso v rukávu KiCadu

Výše jsem zmínil že KiCad má i 3D knihovny. To je takové skryté eso v rukávu. Většina součástek má pro své pouzdro i 3D reprezentaci. Když tedy dokončíte svoje DPS, stačí v editoru DPS zmáčknout Alt+3 a voila! Vykoukne okno s DPS vykresleným v 3D prostoru.
Ano, eagle má tuto funkci taky ale pouze v součinnosti s Fusion360, další software zabírající místo na disku a další zbytečný mezikrok.

Obrázek


Tímhle bych asi tohle už poměrně zdlouhavé porovnání ukončil. Je toho spoustu o čem by se dalo mluvit ale tohle jsou asi ty nejhlavnější rozdíly a chytáky. Kdyby někoho cokoliv napadlo tak pište a můžeme to doplnit o další zajímavé tipy. Snad tohle pomůže s rozhodováním kterou cestou se dát :D

gilhad
Příspěvky: 224
Registrován: 07 bře 2018, 11:22
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od gilhad » 03 bře 2019, 22:13

Paráda :) S Kicadem jsem taky kdysi něco zkoušel, ale moc se mi nezadařilo a tak jsem zůstal u Eaglu.

Teď je čas to zkusit znova, zvlášť když mám v plánu něco, co přesahuje omezení na velikost :)

(BTW: Ty obrázky ti nefungujou a když je nechám zobrazit přímo, tak to hodí chybu

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /HmobK2ZZ3rbujO-2L-ZbazILHxg07-XJ8ChoVrC0tgm4N5uvtUiAS_JkVaJazsJ60UnYM7xpOvmh9wg1sU_c=w1920-h947-rw from this server. (Client IP address: xx.yy.zz.ww)

Forbidden That’s all we know.

Asi je máš chráněné, nesdílené, nebo tak něco. Buď by to chtělo změnit oprávnění, nebo je hostovat někde, kde jsou přístupné všem.)

Wojta
Příspěvky: 155
Registrován: 22 črc 2017, 16:39
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od Wojta » 03 bře 2019, 22:36

Ajaj, máš pravdu, a já už to ani nezměním :(

Tak přikládám obrázky tady. Kdyby se tu objevil admin tak poprosím o edit toho příspěvku když na to já už právo nemám, ty obrázky tu půjdou popořadě tak jako v příspěvku.

EDIT: Opravil jsem obrázky a smazal z toho plynoucí duplicitní obrázky v této odpovědi. Zbysek

Jinak tobě hodně štěstí, ať to teďka s tím KiCadem vyjde.

Axamith
Příspěvky: 308
Registrován: 09 srp 2017, 08:17
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od Axamith » 04 bře 2019, 06:48

Wojto, skvělé srovnání. Já před časem KiCad zavrhl, páč jsem do něj tahal návyky z Eagle. Ale zase bych to mohl zkusit. Jen toho času kdyby bylo více :-(
Moc se mi líbí ta centrální knihovna a přiřazení pouzder. 3D třešnička umí export modelu do některého běžného 3D formátu? Ono není problém cokoliv navrhnout a vyrobit, ale mít to vyřešené i mechanicky. Krabička, průchodky atd. S těmito daty by to bylo mnohem jednodušší. A co autorouter? V Eagle položím ručně hlavní a kritické spoje a zbytek pustím autorouter, a následně doladím detaily.

pavel1tu
Příspěvky: 748
Registrován: 26 říj 2017, 08:28
Reputation: 1
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od pavel1tu » 04 bře 2019, 08:56

Wojto, tak to ti pěkně děkuji ... jdu po letech znovu vyzkoušet KiCad, tehdy vyhrály návyky z Eagle,
ale co mne udolalo je to přiřazování pouzder a také mne dost prudí ty knihovny Eagle.
UNO, NANO, Mikro, PRO mini, DUE
http://pavel1tu.8u.cz/

Uživatelský avatar
BlindP
Příspěvky: 39
Registrován: 23 črc 2017, 00:46
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od BlindP » 04 bře 2019, 18:22

Paráda! Díky. Už jsem KiCAD nainstaloval a dám mu šanci. :D Dobrý je tento tutorial - https://www.youtube.com/watch?v=zK3rDhJqMu0 .

Wojta
Příspěvky: 155
Registrován: 22 črc 2017, 16:39
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od Wojta » 06 bře 2019, 19:56

Axamith píše:
04 bře 2019, 06:48
... 3D třešnička umí export modelu do některého běžného 3D formátu? Ono není problém cokoliv navrhnout a vyrobit, ale mít to vyřešené i mechanicky. ... A co autorouter? V Eagle položím ručně hlavní a kritické spoje a zbytek pustím autorouter, a následně doladím detaily.

Tak jsem se musel podívat, na autorouter jsem tak dlouho nešáhl že jsem ani netušil jestli ho KiCad má :D Ale bohužel, nativně ne, dělá se plugin autorouteru který údajně funguje docela dobře ale jinak bys to musel všecko tahat manuálně (ono to pak přece jen člověku už vůbec nepřijde).
3D třešnička export má, dokonce do několika různých 3D formátů. Ale malý chyták, nedělá se to ve 3D vieweru samotném ale v okně pro návrh desky, ve File->Export. Hezky to vyexportuje součástku po součástce jako jednotlivé objekty (celé jako jeden soubor samozřejmě, třeba STEP) takže máš plnou kontrolu nad vším. Přikládám ukázku takhle vyexportovaného DPS poté naimportovaného do Fusion360.

Obrázek
... jdu po letech znovu vyzkoušet KiCad, tehdy vyhrály návyky z Eagle,
ale co mne udolalo je to přiřazování pouzder a také mne dost prudí ty knihovny Eagle.
Tak to jsem rád že to probudilo takový zájem. Řekl bych že KiCad by neměl zůstat tak opomenutý s takovou spoustou super funkcí! Snad půjdou ty návyky překonat, stojí to za to.

pavel1tu
Příspěvky: 748
Registrován: 26 říj 2017, 08:28
Reputation: 1
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od pavel1tu » 09 bře 2019, 18:48

Tak mu přicházím na chuť
Už vše zvládám, jen 3D mám jen plochou desku SAFRA ... knihovny 3D nainstalovány, ale tam co se nastavují cesty je to takové šedé ....

On se mi už nezobrazí 3D model jednotlivé součástky :-(
Obrázek
Obrázek
UNO, NANO, Mikro, PRO mini, DUE
http://pavel1tu.8u.cz/

Uživatelský avatar
SkullKeep
Příspěvky: 205
Registrován: 23 srp 2017, 18:51
Reputation: 0
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od SkullKeep » 10 bře 2019, 10:17

Někdy je problém v přiřazení pouzdra. Když se klikne ve Eschema na Assign PCB footprints to schemtics symbols na obrázek Švába s Lupou a pak stisknout ALT+3. Jestli 3D verze pouzdra existuje tak se zobrazí. Nebo se mrknout na tutoriál na youtube generating a kicad footprint from a 3D STEP mode.
:twisted: :?: :arrow: :geek:

Wojta
Příspěvky: 155
Registrován: 22 črc 2017, 16:39
Reputation: 0

Re: Eagle X KiCad

Příspěvek od Wojta » 10 bře 2019, 13:34

Přesně jak píše SkullKeep, občas to blbne. Případně koukni ve 3D Vieweru jestli máš zobrazení pouzder povolené ale to by být mělo.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host