Příspěvek
od gilhad » 17 pro 2018, 22:59
Možností je spousta. Jednoduchá detekce je vzít LEDku, do série s ní dát omezovací odpor, který do ní nepustí větší proud než snese (radši výrazně menší), tedy pokud to třeba dáváš do 5V větve a LEDka zvládá 20mA podle datasheetu, tak při 5mA bude svítit taky a docela dost, 5V/5mA=1kOhm.
Tuhle LEDku s odporem dáš paralelně k pojistce, anodu na + pól zdroje, katodu přez odpor na svorky k napájení obvodu (vláčku).
Pokud je všechno v pořádku, tak pojistka má odpor nula nula nic, teče přez ní třeba 2A a napětí na ní je tedy 2A x 0.00nicOhm = 0.00nic V. To samé napětí je na soustavě LED+odpor, 0V je málo, LED nesvítí.
Pak spadne hřebík přez koleje, proud jak blázen, pojistka shoří, hřebík nikoli. LEDka je přez 1kOhm a jeden hřebík připojená k zemi, LEDkou teče 5mA a svítí, hřebíkem teče 5mA, ale ten si toho ani nevšimne, zdrojem taky teče 5mA a nijak ho to netrápí. Zvedneš tedy hřebík, obvod se rozpojí, už není nic přetíženého, takže žádný proud neteče, LEDka nesvítí.
Hmmm, sice přesně podle popisu, ale šlo by to ještě vylepšit.
Takže ty LEDky s odporem vezmeme rovnou 3 a jednu (třeba zelenou) dáme mezi + a - zdroje, druhou (červenou) přez pojistku a třetí (žlutou) přez svorky ke kolejišti.
V normálním stavu svítí zelená, protože zdroj funguje a žlutá, protože kolejiště je napájené, červená nesvítí, protože pojistku jsi mezitím už vyměnil za novou.
Co čert nechce, zase ti tam spadne hřebík. Pojistka shoří, rozsvítí se červená, žlutá naopak zhasne (zkratovaná hřebíkem nemá napětí a tedy ani proud). Zelená svítí, protože zdroj jede a dodáva 5mA do červené LEDky (a hřebíku v šeho za tím) a dalších 5mA do té zelené - celkem 10mA, zvládá levou zadní.
Zvedneš hřebík, červená pohasne (ale ne zcela) a chabě se rozsvítí i žlutá (inu 2x 1kOhm znamená 2.5mA pro každou z nich - no ještě o něco míň, protože na diodách je úbytek napětí, ale trošku to svítit bude) - pokud svítí červená i žlutá, tak je pojistka spálená, ale vláček už není ve zkratu - lze vyměnit pojistku a netřeba hledat další hřebík.
Pokud nesvítí žádná, ani zelená dioda, tak je to nejspíš bez napětí a buď je potřeba zdroj zapnout, nebo vyměnit. Pokud nesvítí zelená, ale nějaká jiná ano, tak zelená z neznámého důvodu shořela. (ono teda tam může vyhořet cokoli, pokud nešika upustí do kolejiště odizolovaný drát s 240V střídavými, nebo tdo toho migne blesk, či jiná neobvyklá situace. Ale většinou by to mělo být odolné proti běžným chybám obsluhy, jako zkratované dráty, hřebíky v kolejišti a tak.)
Teda tohle počítá s tím, že v případě zkratu/přetížení takového, že vyhoří pojistka je napájený systém ve stavu, kdy mu následné napájení měkkým zdrojem 0-2.5V (ty diody s odpory navíc fungujou jako dělička napětí) s limitem na odběr 5mA už víc ublížit nemůže ...
(Ono teda zcela přesně bys měl brát ještě v úvahu (protože jsi hloubavý typ), že pokud LEDkou teče proud a tato svítí, tak je na ní přibližně konstatní úbytek napětí a to taky zanést do výpočtů, ale tím se na siuaci nic nezhorší, právě naopak, takže pro stručný nástin chování stačí i takto zjednodušený odhad. Ve skutečnosti tam při vypálení pojistky potečou proudy ještě menší a ten zdroj se bude chovat jako ještě měkčí, tkaže přeživší soušástky nejspíš stejně nedostanou dost výkonu na to, aby vůbec mohly cosi dělat. )